Vrijwilligerswerk

 

11 februari 2019

Het is al een aardige poos geleden dat ik echt iets gekrabbeld heb hier op mijn blogsel.

In oktober ben ik begonnen als vrijwilliger budgetcoach bij Alcander.
Dat is heel erg leuk om te doen. Maar daar gaat ook wel de nodige tijd in zitten.
Op de maandag doe ik, samen met een collega, het budgetteam van 13.00 uur tot 16.00 uur. Mensen die het financieel niet meer geregeld krijgen, kunnen hier op afspraak terecht.
Op de donderdag werk ik van 10.00 uur tot 12.00 bij het infopunt. Hier komen mensen naar toe met losse vragen over financiële zaken. Hier is geen afspraak voor nodig. Per cliënt hebben mijn collega en ik 10 minuten. Als het niet druk is, mag dit wel uitlopen.
En dan bezoek ik mensen aan huis die door welke reden dan ook niet in staat zijn om één van onze locaties te bezoeken.
Van iedere cliënt wordt een logboek bijgehouden. Dat werk ik thuis bij.
Dan ben ik nog steeds vrijwilligster bij de Zonnebloem. Dit is ook heel erg leuk maar toch anders.
Ook voor de Zonnebloem bezoek ik mensen maar de gesprekken die ik heb, gaan over van alles en nog wat.
Bij de activiteiten zorgen mijn collega’s en ik ervoor dat de tafels voorzien zijn van kop en schotels, servetten en een kaarsje of bloemetje. En we schenken de koffie en de thee in. Helpen ze met het aan- en uitdoen van de jassen en als we een dagje op stap gaan dan helpen we ze de bus in en uit en ondersteunen ze indien nodig bij het lopen van en naar de bus en/of locatie.
Omdat ik ook secretaris ben, maak ik ook de verslagen en de agenda’s van de vergaderingen. Die ik dus natuurlijk ook bijwoon.
Om een beetje up to date te blijven en mijn werk zo goed mogelijk te kunnen doen, ga ik ook naar lezingen en workshops.
Daarnaast ben ik nog beheerder van een activiteitengroep. Het lijkt best simpel.
Leuk, we gaan naar de grotten. Met hoeveel mensen gaan we? Met 17 mensen? Even mailen en klaar.
Maar zo makkelijk is het niet.
Eerst peil je of er animo is voor een activiteit. Dan ga je mailen naar de organisatie om te kijken of er nog plek is. Het is dus handig om dit ruim van te voren te doen, als je met een wat grotere groep gaat. Dan maak je het evenement aan in de groep. Soms is er een minimum of maximum aan deelnemers en dus moet je in de gaten houden, hoeveel mensen zich aanmelden. Als er te weinig zijn, kan het niet doorgaan dus je moet het evenement promoten. Bij te veel moet je mensen teleurstellen. Dus als je het maximum aantal personen bereikt hebt, zal je de mensen die uitgenodigd zijn maar die zich niet hebben aangemeld, (handmatig) moeten verwijderen uit het evenement.
Soms vragen ze een betaling vooraf. En dan ook nog in 1 keer. Dan moet je zorgen dat iedereen op tijd betaalt en dat je het geld op tijd overmaakt naar de organisatie waar je gereserveerd hebt.
Dan moet er nog geregeld worden waar je afspreekt en hoe je daar heen gaat.
Omdat ik vooruit plan, ben ik soms met 3 activiteiten tegelijk bezig. Je moet ook goed in de gaten houden dat je het niet door elkaar heen gooit.
En soms komt er nog een activiteit tussendoor die ik niet zelf gepland heb.
Mijn wandelgroepje kan ik ook niet vergeten. Al is dat het minste werk. Wandelroute zoeken op internet en dan kijken wie mee wilt. Al zit het weer niet zo erg mee de laatste tijd.
Dan heb ik ook nog een huishouden want mijn huis is niet zelfreinigend.
En mijn vriend vindt het ook fijn als ik nog tijd voor hem overhoudt. Dus de weekenden en de woensdagen zijn voor hem. Als de weersomstandigheden gunstig zijn gaan we samen wandelen met Fleur.
Fleur is zijn hond. Een lieve Stafforddame van 5,5 jaar jong die gemixt is met een ander ras. Een pitbullterrier-achtig iets. En ze heeft ook een eigen pagina die ik samen met mijn vriend beheer.
Dus ik krijg mijn dagjes wel om.
Helaas zijn mijn Freggleschrijfsels daardoor een beetje in de vergetelheid geraakt.
Maar ik heb mijn Netflixmoment even gelaten voor wat het is zodat ik wat digitale krabbels kon neerzetten.
Nu weet iedereen weer waar ik uithang en waar ik mee bezig ben.
De afwas wacht op me.
Tot snel.